Επανάληψη Ιστορίας Β' Γυμνασίου 2019

 

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μ. Μαραθιανάκη

 

Κεφάλαιο πρώτοΙ. Η μετεξέλιξη του Ρωμαϊκού κράτους

1. Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη

α. Ίδρυση Κωνσταντινούπολης

?Ποια μέτρα πήρε ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Α΄ για να

ανορθώσει το ρωμαϊκό κράτος, που κλονιζόταν;

? Ίδρυσε ένα νέο διοικητικό κέντρο στην Ανατολή, την Κωνσταντινούπολη.

?Αναγνώρισε το δικαίωμα άσκησης της χριστιανικής λατρείας.

?Καθιέρωσε στη διοίκηση τη διάκριση της πολιτικής από τη στρατιωτική εξουσία.

? Έκοψε και έθεσε σε κυκλοφορία ένα πολύ σταθερό χρυσό νόμισμα.

? Ποιοι ήταν οι λόγοι που  οδήγησαν τον Κωνσταντίνο στην απόφαση μεταφοράς της πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας από τη Ρώμη στο Βυζάντιο;

Οι λόγοι που τον οδήγησαν σε αυτή του την απόφαση ήταν:- η καλή γεωπολιτική θέση του Βυζαντίου, αφού βρισκόταν στο σταυροδρόμι της Ασίας, της Ευρώπης, του Εύξεινου Πόντου και της Μεσογείου και κατά συνέπεια είχε μεγάλη εμπορική σημασία.- η Ανατολή διέθετε ακμαίο πληθυσμό και οικονομία, σε αντίθεση με τη Δύση.- οι Χριστιανοί, στους οποίους ο Κωνσταντίνος στηρίχτηκε πολιτικά, ήταν πολυπληθέστεροι στην Ανατολή.- οι μεγάλες πόλεις της Ανατολής υπέφεραν από θρησκευτικές συγκρούσεις, άρα θα αντιμετώπιζε από κοντά το πρόβλημα.- από το Βυζάντιο μπορούσε να αποκρούσει ευκολότερα τους Γότθους και τους Πέρσες.

?Ποια κτίσματα της Κωνσταντινούπολης υπογραμμίζουν τη σχέση της με τη Ρώμη και ποια το χριστιανικό της χαρακτήρα; (πηγή σελ 7)

Τα κτίσματα που υπογραμμίζουν τη σχέση της Κωνσταντινούπολης με τη Ρώμη είναι ο ιππόδρομος, τα ανάκτορα, οι στοές, οι αγορές, το ρυμοτομικό σχέδιο και η πορφυρή κολόνα με το άγαλμα του Κωνσταντίνου. Ενώ ο χριστιανικός χαρακτήρας της φαίνεται από τις πολλές εκκλησίες και τα μοναστήρια.

?Πότε τελέστηκαν τα εγκαίνια της Κωνσταντινούπολης;

Στις 11 Μαΐου του 330 τελέστηκαν τα εγκαίνια και γιορτάζονταν τα γενέθλια της Κωνσταντινούπολης

β. Θρησκευτική πολιτική

?

Για ποιο λόγο ο Κωνσταντίνος Α΄ έδειξε ευνοϊκή στάση προς το Χριστιανισμό;

Γιατί στην Ανατολή οι οπαδοί του Χριστιανισμού ήταν πολυπληθέστεροι και φαινόταν ότι αυτή η θρησκεία μπορούσε να αποκαταστήσει την κλονισμένη ενότητα του Ρωμαϊκού κράτους.

?

Τι ήταν το Χριστόγραμμα;

 Ήταν σημαντικό χριστιανικό σύμβολο, το οποίο μετέφερε ο Κωνσταντίνος Α΄ από τη στρατιωτική σημαία στα νομίσματά του. Ήταν το μονόγραμμα του Χριστού. Το έκανε αυτό ο Κωνσταντίνος για να δείξει την εύνοιά του προς τους Χριστιανούς.

?

Τι γνωρίζετε για το διάταγμα των Μεδιολάνων;

 Ήταν συμφωνία που έγινε μεταξύ του Κωνσταντίνου Α΄ και του Λικινίου το 313 και αναγνώριζε στους Χριστιανούς την ελευθερία άσκησης της λατρείας τους, εξισώνονταν έτσι τα δικαιώματά τους με αυτά των άλλων θρησκειών του Ρωμαϊκού κράτους.

1. Ο Ιουστινιανός και το έργο του

?Πάνω σε ποια αρχή στηριζόταν το πολιτικό πρόγραμμα του Ιουστινιανού;

Το πολιτικό πρόγραμμα του Ιουστινιανού ήταν ένα κράτος, μια εκκλησία, μια νομοθεσία.

β. Εσωτερική πολιτική

?Ποια εσωτερικά προβλήματα είχε να αντιμετωπίσει ο Ιουστινιανό και πώς αντιμετωπίζει το καθένα ξεχωριστά;

-Στάση του Νίκα ( 532 ): οι δήμοι του Ιπποδρόμου Πρασίνων και Βένετων, που έμοιαζαν με αθλητικά σωματεία, αλλά είχαν και πολιτική ισχύ εξεγέρθηκαν. Ο Ιουστινιανό τους αντιμετώπισε με επιτυχία περιορίζοντας τη δύναμή τους και ενισχύοντας παράλληλα την αυτοκρατορική εξουσία.-Μειώνει τη δύναμη των μεγάλων γαιοκτημόνων των επαρχιών, επιβάλλοντας αυστηρούς νόμους και προσπαθεί να προστατεύσει τους ελεύθερους αγρότες οι οποίοι ήταν χρήσιμοι γιατί πλήρωναν φόρο.

?

Ποιο το νομοθετικό έργο του Ιουστινιανού;

-κωδικοποίησε το Ρωμαϊκό δίκαιο-εξέδωσε τον Ιουστινιάνειο κώδικα ( περιείχε νόμους πριν από τον Ιουστινιανό ? χωρίζεται σε 10 τόμους )-εξέδωσε τον Πανδέκτη ( βιβλίο που περιλάμβανε τις γνώμες Ρωμαίων νομικών )-εξέδωσε τις Εισηγήσεις ( εγχειρίδιο για τους αρχάριους σπουδαστές της Νομικής ).-Εξέδωσε τις Νεαρές ( βιβλίο με νέους νόμους που εκδόθηκαν μετά το 534 και γράφτηκαν οι περισσότερες στα ελληνικά )

Σημαντική η συμβολή του νομοθετικού έργου του Ιουστινιανού καθώς το Ιουστινιάνειο Δίκαιο αποτέλεσε τη βάση του Δικαίου της Νεότερης Ευρώπης

γ. Εξωτερική πολιτική

Ποια τα αποτελέσματα της φιλόδοξης εξωτερικής πολιτικής του Ιουστινιανού;?

Η εξωτερική πολιτική του Ιουστινιανού απέβλεπε στην αποκατάσταση της Ρωμαϊκής Οικουμένης, δηλαδή στην ανόρθωση της ρωμαϊκής εξουσίας στη Δύση. Ήταν σύμφωνη με τη ρωμαϊκή παράδοση αλλά ξεπερνούσε τις οικονομικές δυνατότητες του κράτους. Οι πόλεμοι του στη Δύση και στην Ανατολή απογύμνωσαν τις ευρωπαϊκές επαρχίες από στρατεύματα και άδειασαν τα κρατικά ταμεία. Αυτή η κατάσταση είχε σαν αποτέλεσμα το Βυζάντιο να χάσει μεγάλο μέρος του εδάφους του εν συνεχεία.

δ. Κτίσματα και Αγία Σοφιά

Ποιο το οικοδομικό πρόγραμμα του Ιουστινιανού;

Κατασκευάστηκε μεγάλος αριθμός έργων που ήταν χρήσιμα στην άμυνα ( φρούρια και τείχη, τη θρησκεία ( ναοί ), την υποδομή και την κοινή ωφέλεια ( δρόμοι, γέφυρες, υδραγωγεία, αποθήκες σιτηρών ).

?

Ποιο θεωρείται το λαμπρότερο κτίσμα της βυζαντινής τέχνης και τι γνωρίζετε για αυτό;

Θεωρείται η Αγία Σοφιά, η οποία εκπροσωπεί το νέο ρυθμό

 βασιλική μετά τρούλου

.Οι αρχιτέκτονες ήταν ο Ανθέμιος από τις Τράλλεις και ο Ισίδωρος από τη Μίλητο της Μ. Ασίας. Το κτίριο είναι σχεδόν τετράγωνο. Τέσσερις ογκώδεις πεσσοί ( τετράγωνοι κίονες ) σχηματίζουν το κεντρικό τετράγωνο. Οι πεσσοί συνδέονται με τόξα που σχηματίζουν ημισφαιρικά τρίγωνα και δημιουργούν ένα στεφάνι, πάνω στο οποίο στηρίζεται ο τεράστιος τρούλος. Ο τρούλος μοιάζει να κρέμεται από τον 

ουρανό. Το φως εισδύει από τα παράθυρά του και πλημμυρίζει το εσωτερικό του ναού. Η Αγία Σοφιά έγινε σύμβολο και πηγή έμπνευσης για το μεσαιωνικό και  νεότερο Ελληνισμό.

2. Ο Ηράκλειος και η δυναστεία του ( 610 ? 717 )Εσωτερική μεταρρύθμιση και αγώνας επιβίωσης

α. Το Βυζάντιο σε κρίση

?

Ποια προβλήματα παρουσιάζονται στο Βυζάντιο κατά το δεύτερο μισό του 6ου αιώνα και τις αρχές του 7ουαιώνα; Ποιες οι συνέπειες των προβλημάτων που παρουσιάζονται στο Βυζάντιο;

-λοιμοί -κακές σοδειές-σεισμοί -επιδρομές βαρβάρων στα εδάφη της αυτοκρατορίας?

οι Σλάβοι κατακλύζουν τις ευρωπαϊκές επαρχίες

?οι Πέρσες φθάνουν μέχρι τις ακτές του Βοσπόρου

?- εγκατάλειψη ή παρακμή των πόλεων- μείωση του πληθυσμού- υποχώρηση του εμπορίου και νομισματικής κυκλοφορίας

ΧΡΕΙΑΖΟΤΑΝ ΜΙΑ ΡΙΖΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΠΟΥ ΘΑ ΑΠΕΤΡΕΠΕΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ

β. Η αντεπίθεση του Ηρακλείου

?Με ποιο τρόπο ο Ηράκλειος κατάφερε να αποτρέψει την κρίση;

Ο Ηράκλειος ηγήθηκε προσωπικά του βυζαντινού στρατού, αναδιοργάνωσε το στράτευμα με τη οικονομική ενίσχυση της εκκλησίας και επιχείρησε συνεχείς εκστρατείες κατά των Περσών, Αβαρών και Σλάβων.

?Εκστρατείες Ηρακλείου ? τι γνωρίζετε;

Ο Ηράκλειος κατάφερε:- να συντρίψει τους Πέρσες στη μάχη της Νινευί και ανακτήσει έτσι όλες τις βυζαντινές επαρχίες της Εγγύς Ανατολής.

γ. Θέματα και εξελληνισμός του κράτους

?Τι γνωρίζετε για τα θέματα;

 Ήταν διοικητικές περιφέρειες με δικό τους στρατό. Στο θεματικό στρατό υπηρετούσαν ελεύθεροι αγρότες, στους οποίους το κράτος παραχωρούσε στρατιωτικά κτήματα ή στρατιωτόπια. Με τα έσοδά τους οι στρατιώτες συντηρούσαν τις οικογένειες τους, αγόραζαν τον οπλισμό τους και κάλυπταν τα έξοδα των εκστρατειών. Ο θεματικός στρατός αποτέλεσε ένα είδος εθνικού στρατού. Ο στρατηγός ασκούσε τη στρατιωτική και πολιτική διοίκηση. Ασκούσε επίσης την ανώτατη εξουσία στο θεματικό στρατό.

?Τι γνωρίζετε σχετικά με τον εξελληνισμό της κρατικής διοίκησης;

Επίσημη γλώσσα στην πολιτική και στρατιωτική διοίκηση έγινε η ελληνική, ενώ οι ρωμαϊκοί τίτλοι αντικαταστάθηκαν από τους ελληνικούς. Ο Ηράκλειος ήταν ο πρώτος που υιοθέτησε τον τίτλο «βασιλεύς πιστός εν Χριστώ». 

?ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙΤΑΙ ΤΟ ΟΡΙΣΤΙΚΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ

Κεφάλαιο δεύτερο

ΛΑΟΙ ΣΤΟΝ ΠΕΡΙΓΥΡΟ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

1. Οι Σλάβοι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο

?

Τι ήταν οι σκλαβηνίες;

 Ήταν πολιτικά αυτόνομες νησίδες σλαβικού πληθυσμού, διάσπαρτες ανάμεσα σε Έλληνες. Ιδρύθηκαν από τους Σλάβους, όταν εγκαταστάθηκαν στα εδάφη της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Το εμπόριο και ο πολιτισμός του Ισλάμ. Η ανάπτυξη του εμπορίου

Ποιες καινοτομίες στο εμπόριο φέρνουν οι Ισλαμιστές έμποροι;

Α. Συγκρότησαν εμπορικές εταιρείες Β. Επινόησαν την εμπορική επιταγή ( τσεκ )

Γ. Ανέπτυξαν το πιστωτικό σύστημα ( αργυραμοιβοί και τράπεζες ).

καινοτομίες που διευκόλυναν πολύ τις συναλλαγές

β. Γράμματα, επιστήμη και τέχνες

?Ποια στοιχεία δείχνουν την πολιτιστική και πνευματική ανάπτυξη των Άραβων;

- Στην Κόρδοβα και Βαγδάτη, ιδρύθηκαν βιβλιοθήκες και πανεπιστήμια.- Υπήρχαν βιβλιοπωλεία για το ευρύ κοινό στις μεγάλες πόλεις.- Πολλοί χαλίφες ήταν μανιώδεις συλλέκτες χειρογράφων- Η αραβική λογοτεχνία θεωρείτο της μόδας ακόμη και ανάμεσα στους χριστιανούς υπηκόους των αραβικών κρατών.- Οι Άραβες μετέφρασαν τα έργα Ινδών, Ελλήνων και Περσών.- Οι μεταφράσεις έργων όπως αυτά του Αριστοτέλη και των Νεοπλατωνικών επηρέασαν βαθιά την αραβική σκέψη και επιστήμη.- Η τέχνη του Ισλάμ δανείστηκε τεχνικές, τεχνίτες και υλικά από το Βυζάντιο αλλά για θρησκευτικούς λόγους έμεινε προσηλωμένη στην ανεικονική τεχνοτροπία. Δημιουργήματα της τέχνης αυτής είναι τα τεμένη ( τζαμιά ).- Φιλοτέχνησαν λαμπρά έργα μικροτεχνίας από ελεφαντόδοντο και άλλα υλικά.

γ. Επίδραση του αραβικού πολιτισμού: επιστημονικές επιδόσεις Ισλάμ από τις οποίες επηρεάστηκε η Δύση

- καθιέρωσαν την ινδική αρίθμηση (μαθηματικά), οργάνωσαν μακρινά ταξίδια(γεωγραφία), υπολόγισαν ακριβώς την τροχαία του ήλιου και των πλανητών(αστρονομία), ανακάλυψαν το θεϊκό οξύ και το οινόπνευμα (χημεία),καθιέρωσαν νέα φάρμακα και πραγματοποίησαν πολύπλοκες εγχειρήσεις (ιατρική) Εισήγαγαν στο Βυζάντιο και τη δύση το χαρτί και πολλές καλλιέργειες (βερίκοκο, αγκινάρα, βαμβάκι, λεμόνι, σακχαροκάλαμο κλπ ) Επίσης η παρουσία πολλών αραβικών λέξεων στις ευρωπαϊκές γλώσσες δείχνει το μέγεθος της επίδρασης των Αράβων στη Δύση

Κεφάλαιο τρίτο Περίοδος της μεγάλης ακμής του Βυζαντίου

 Παγίωση της βυζαντινής κυριαρχίας στα Βαλκάνια και τη Μ, Ασία

1. Η διαμόρφωση της μεσαιωνικής ελληνικής βυζαντινής αυτοκρατορίας

?Πότε αποκρυσταλλώνονται τα μόνιμα γνωρίσματα του Μεσαιωνικού ελληνικού βυζαντινού κράτους;

Στα χρόνια της ισαυρικής ή συριακής δυναστείας ( 717 -867 ) και αυτής του Αμορίου (802 -867 ).Την εποχή αυτή τα θέματα γενικεύτηκαν στη Μ. Ασία και επεκτάθηκαν στα Βαλκάνια

Ποιες υποχρεώσεις είχαν οι στρατιώτες ? αγρότες του θεματικού στρατού όταν κηρυσσόταν επιστράτευση; (πηγή σελ. 33)

 Ήταν υποχρεωμένοι σε περίπτωση εχθρικής επίθεσης να παρουσιαστούν για υπηρεσία με τα άλογα ( τα αγόραζαν οι ίδιοι ) και τις πολεμικές τους άμαξες.

?Ποιες συνέπειες είχε η ανάπτυξη των θεματικών στρατών;

α) οι μισθοφόροι περιορίστηκαν δραστικά β) στη βυζαντινή ύπαιθρο κυριάρχησε η μικρή και μεσαία αγροτική ιδιοκτησία.

 β. Ανάκαμψη της οικονομίας 

Ανάφερε μερικές κακώσεις του Νικηφόρου Α΄ .(πηγή σελ.32)

Οι λεγόμενες κακώσεις του Νικηφόρου Α΄ όπως ονομάστηκαν από τους εχθρούς του, αποτελούσαν τα τολμηρά οικονομικά του μέτρα που απέβλεπαν στην ανάκαμψη του εμπορίου και την αύξηση των εσόδων του κράτους.

Α. Διέταξε τους χριστιανούς να εγκατασταθούν στις σκλαβηνίες. Β. Διέταξε να στρατολογούνται οι φτωχοί και να εξοπλίζονται με έξοδα των συγχωριανών τους, οι οποίοι όφειλαν αν καταβάλουν στο δημόσιο ταμείο και 18.5 χρυσά νομίσματα για κάθε φτωχό. Γ. Διέταξε να αναθεωρηθούν οι φορολογικοί κατάλογοι και να αυξηθούν τα τέλη, γιατί κάθε φορολογούμενος όφειλε να πληρώσει και δύο καράτια ως έξοδα γραφικής ύλης. Δ. Διέταξε να καταργηθούν οι σουφισμοί ( φοροαπαλλαγές ).

Ε. Διέταξε να ζητηθεί από τους παροίκους ( εξαρτημένους γεωργούς ) του ορφανοτροφείου, των ξενώνων και των γηροκομείων των εκκλησιών και των βασιλικών μονών, ο καπνικός φόρος. Στ. Διέταξε να συγκεντρωθούν οι επιφανείς εφοπλιστές της Κωνσταντινούπολη και τους έδωσε δάνεια δώδεκα λίτρες χρυσού με τόκο τέσσερα καράτια ανά χρυσό νόμισμα με την υποχρέωση να πληρώνουν και το σύνηθες κομμέρκιον

2. Η μεταβατική εποχή: Οι έριδες για το ζήτημα των εικόνων

?Τι είναι η εικονομαχία;

Είναι η πνευματική κίνηση που διήρκεσε έναν περίπου αιώνα, από τις αρχές του 8ου

ως τα μέσα του 9ου

αιώνα, και που αφορούσε το ζήτημα αν η λατρεία των εικόνων ήταν σύμφωνη με τις αρχές της Ορθοδοξίας.

?Ποιοι ήταν οι πρωτεργάτες της εικονομαχίας;

Ο Λέων Γ΄ ο Ίσαυρος, ο οποίος καταγόταν από τις ανατολικές επαρχίες, που είχαν ανεικονικές αντιλήψεις, επηρεασμένες από τους γείτονες ισλαμιστές και Ιουδαίους και ο Κωνσταντίνος Ε΄ ο Ίσαυρος.

Ποιες ήταν οι αιτίες της εικονομαχίας;

1.Η διάθεση των Ισαύρων να ευνοήσουν τους κατοίκους των ανατολικών επαρχιών, που είχαν ανεικονικές αντιλήψεις, αλλά συγχρόνως προστάτευαν τα σύνορα της Μικράς Ασίας από τους Άραβες. 2.Οι δεισιδαιμονίες και οι υπερβολές στη λατρεία των εικόνων.3.Η επιθυμία των Ισαύρων να περιορίσουν την επιρροή των μοναχών στους υπηκόους.4.Οι ήττες των Βυζαντινών από τους εχθρούς οφειλόταν στη θεϊκή οργή για την ειδωλολατρική λατρεία των εικόνων.

Ποια τα επιχειρήματα των εικονομάχων; (πηγή σελ34)

1.Οι εικόνες αναπληρώνουν τα είδωλα και άρα αυτοί που προσκυνούν είναι εικονολάτρες 2.Δεν πρέπει να προσκυνούμε κατασκευάσματα των ανθρωπίνων χεριών και κάθε είδους ομοίωμα.3.Ο Θεός απαγορεύει την προσκύνηση.

Ποια τα επιχειρήματα των εικονολατρών; (πηγή σελ34)

1. εφόσον προσκυνώ και σέβομαι το σταυρό και τη λόγχη γιατί να μην προσκυνώ και τις εικόνες που κατασκευάζουν οι πιστοί με σκοπό τη δοξολογία και την ανάμνηση των παθημάτων του Χριστού. 2. δεν προσκυνώ την ύλη, αφού αν καταστραφεί το ξύλο των εικόνων το καίω3. εφόσον προσκυνώ την εικόνα του σταυρού προσκυνώ και την εικόνα του Χριστού22

Ποια η σημασία της ήττας των εικονοκλαστών;

1.η αποκατάσταση των εικόνα θεωρείται ως νίκη της ελληνικής πνευματικής παράδοσης που ευνοούσε την απόδοση της θείας μορφής, σε αντίθεση με την ασιατική ανεικονική θεωρία. 2.τερματίστηκαν οι θρησκευτικές διαμάχες.3.

άρχισε γόνιμη συνεργασία κράτους ? εκκλησίας 4.η εκκλησία αφοσιώθηκε στο ιεραποστολικό της έργο.5.τα μοναστήρια πολλαπλασιάστηκαν και πλούτισαν.6.περιορίστηκαν οι υπερβολές στη λατρεία των εικόνων και των λειψάνων.

?Ποιες οι συνέπειες της εικονομαχίας

1. Εσωτερική κατάστασηδίχασε το βυζαντινό λαό

2. Εξωτερική πολιτικήη δυσαρέσκεια της Ρώμης για τους εικονομάχους αυτοκράτορες την έστρεψε στην αναζήτηση βοήθειας από τους Φράγκους .

3. Τέχνηαπαγορεύτηκε η αναπαράσταση θείων προσώπων και καταστράφηκαν πολύτιμα έργα τέχνης.

4. Γράμματαυποχώρησε η ενασχόληση με τα γράμματα και καταστράφηκαν τα κείμενα των εικονομάχων μετά την επικράτηση των εικονολατρών

Ποιους λόγους επικαλείται ο Λέων Ε΄ για να επαναφέρει σε ισχύ την εικονομαχία;(πηγή σελ 35)

1.Οι αυτοκράτορες που δέχτηκαν και λάτρεψαν τις εικόνες πέθαναν στην εξορία ή στη μάχη.2.αυτοί που δεν τις λάτρεψαν πέθαναν στο κρεβάτι τους και ταφικά με τιμές στους αυτοκρατορικούς τάφους κοντά στο ναό των Αγίων Αποστόλων

4. Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βούλγαρουςα. Ο εκχριστιανισμός των Μοραβών

?Πώς επιτυγχάνεται ο εκχριστιανισμός των Σλάβων; Σε ποιους ανατέθηκε η αποστολή του εκχριστιανισμού των Σλάβων και γιατί;

Ο ηγεμόνας της Μοραβίας, Ραστισλάβος ζήτησε από το Βυζάντιο ιεραποστόλους, για να διδάξουν στο λαό του το Χριστιανισμό ( 862/3 ). Επιθυμούσε να στηριχτεί στο Βυζάντιο, γιατί απειλείτο από τους Γερμανούς και τους Βούλγαρους.

Ανατέθηκε στους δυο αδελφούς από τη Θεσσαλονίκη Μεθόδιο και Κωνσταντίνο διότι ήταν έμπειροι διπλωμάτες και γνωστοί λόγιοι και γνώριζαν άριστα τη σλαβική και άλλες γλώσσες.

Σε ποιες ενέργειες προβαίνει ο Κωνσταντίνος προκειμένου να βοηθήσει στον εκχριστιανισμό των Σλάβων;

Ο Κωνσταντίνος (Κύριλλος), δημιούργησε ένα σλαβικό αλφάβητο που απέδιδε όλες τις φωνητικές ιδιαιτερότητες της σλαβικής και απέδωσε στα σλαβικά τη Θεία Λειτουργία και τα ιερά βιβλία.

?Ποια η σημασία του εκχριστιανισμού των Σλάβων;

- Οργανώθηκε η σλαβική εκκλησία- Πολλοί Σλάβοι μυήθηκαν στο πολιτιστικό σύστημα των Ελλήνων και του Χριστιανισμού- Επιτεύχθηκε η ενότητα των Σλάβων