Ύλη Ιστορίας & Ερωτήσεις 2018-2019

Σχολικό έτος 2018-2019

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Μ. Μαραθιανάκη

 

Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία

Ενότητα 1

  1. Το κίνημα του Διαφωτισμού σελ. 11-13

Ενότητα 3

  1. Ποιες είναι οι επιδράσεις του Διαφωτισμού όπως διατυπώνονται στη Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη σελ. 17

Ενότητα 5

  1. Φαναριώτες ? προεστοί ? κλέφτες ? αρματολοί σελ. 24
  2. Ποιο κίνημα ονομάστηκε Νεοελληνικός Διαφωτισμός, πού αποσκοπούσε και τι υποστήριζε
  3. Ποιοι ήταν οι κυριότεροι εκπρόσωποι του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, τι πρέσβευε ο καθένας και ποια τα κυριότερα έργα τους σελ. 24-25

Ενότητα 7

  1. Φιλική Εταιρεία, Επανάσταση στις παραδουνάβιες ηγεμονίες σελ. 28-29

Ενότητα 8

  1. Η εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης σελ. 30-32

Ενότητα 9

  1. α) Τι ήταν οι Εθνικές Συνελεύσεις και ποιος ο λόγος για τον οποίο συγκλήθηκαν β) Ποιες Εθνικές Συνελεύσεις συγκλήθηκαν μέχρι την εκλογή του Καποδίστρια ως κυβερνήτη της Ελλάδας και πότε σελ. 33-34
  2. Ποια είναι τα αίτια του εμφυλίου πολέμου του 1823 σελ. 34

Ενότητα 10

10.Το κίνημα του Φιλελληνισμού σελ. 36

11.Προς την ίδρυση του ανεξάρτητου Ελληνικού κράτους σελ. 36-37

Ενότητα 17

12.Ιωάννης Καποδίστριας ως κυβερνήτης της Ελλάδας σελ. 55-56

Ενότητα 18

13.Η Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 σελ. 58

Ενότητα 19

14.Το Σύνταγμα του 1843 σελ. 59

15.Μεγάλη Ιδέα και Αλυτρωτισμός σελ. 59

16.Κριμαϊκός πόλεμος-Χάτι Χουμαγιουν σελ. 59-60

Ενότητα 20

17.Το Σύνταγμα του 1864. Σύγκριση με το Σύνταγμα του 1843 σελ. 60

18.Αρχή της δεδηλωμένης ? Δικομματισμός σελ. 62

19.Το πρόγραμμα του Χ. Τρικούπη ? Θέσεις του Δηλιγιάννη ? Πορεία προς την οικονομική και εθνική κρίση ? Ο πόλεμος του 1897 και οι πολιτικές εξελίξεις έως το 1908 σελ. 62-63

Ενότητα 21

20.Τι ονομάζουμε κρητικό ζήτημα σελ. 64

Ενότητα 22

21.Τι ονομάζουμε μακεδονικό ζήτημα σελ. 67

Ενότητα 28

22.Ο Ελ. Βενιζέλος πρωθυπουργός σελ. 84


Ενότητα 29

23.Ποια είναι τα αίτια των Βαλκανικών πολέμων 1912 ? 1913 σελ. 85

24.Συνθήκη του Λονδίνου σελ. 86

Ενότητα 30

25.Η συνθήκη του Βουκουρεστίου μετά το τέλος του Β΄ Βαλκανικού πολέμου σελ. 87-88

Ενότητα 31

26.Τα αίτια του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου σελ. 89-90

27.Τα αντίπαλα στρατόπεδα ? Η αφορμή ? Τα κύρια μέτωπα σελ. 90

Ενότητα 32

28.Η Ελλάδα στον Α΄ ΠΠ σελ. 92-93

Ενότητα 34

29.Οι Συνθήκες που υπογράφηκαν μετά το τέλος τους Α΄ Παγκόσμιου πολέμου και αφορούσαν την Ελλάδα (Νειγύ και Σεβρών) σελ 97-98

30.Η ΚτΕ σελ. 98

Ενότητα 36

31.Οι διωγμοί του μικρασιατικού ελληνισμού σελ. 102

Ενότητα 38

32.Ο μικρασιατικός πόλεμος σελ. 105-107

Ενότητα 39

33.Συνθήκη της Λοζάνης 1923 (πότε έγινε ? ποιοι ήταν οι όροι της και ποια η σημασία της για την Ελλάδα και την Τουρκία) σελ. 109

Ενότητα 40

34.Ποια είναι τα αποτελέσματα του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου σε οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο

ΚΑΛΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

 

 Επαναληπτικές Ερωτήσεις Α' Γυμνασίου 2018-2019

 

Ο ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
1) Πότε, πού αναπτύχθηκε ο κυκλαδικός πολιτισμός και ποιοι λόγοι ευνόησαν την ανάπτυξή του;
2) Ποια τα χαρακτηριστικότερα δημιουργήματα της κυκλαδικής τέχνης κατά την Εποχή του Χαλκού; (περιγραφή)

 O ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
1)Πότε, πού αναπτύχθηκε ο μινωικός πολιτισμός, ποιοι λόγοι ευνόησαν την ανάπτυξη του, ποιος αρχαιολόγος τον έφερε στο φως και πού οφείλεται το όνομα του πολιτισμού αυτού;
2)Ποια είναι τα σπουδαιότερα μινωικά κέντρα;

 Ο ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
1)Πότε αναπτύχθηκε ο μυκηναϊκός πολιτισμός και πού οφείλει το όνομα του; Ποιος αρχαιολόγος έφερε στο φως τα σημαντικότερα ευρήματα του μυκηναϊκού πολιτισμού;
2)Να δώσετε πληροφορίες για το μυκηναϊκό ανάκτορο, τους θολωτούς τάφους και τα κυκλώπεια τείχη.
. Η ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
1) Ποια γραφή εμφανίζεται κατά τον 8ο π.Χ. αιώνα και ποια είναι τα αποτελέσματα της καθιέρωσης αυτής της γραφής;
 ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ( Να ορίσετε χρονικά την περίοδο)
Η ΠΟΛΗ ?ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΟΣ
1) Πότε και για ποιο λόγο ιδρύθηκαν, κατά τον Αριστοτέλη, οι πόλεις-κράτη;
2) Τι γνωρίζετε για την οπλιτική φάλαγγα και ποια η σημασία της;
3) Να ορίσετε τα πολιτεύματα που εμφανίστηκαν διαδοχικά στις πόλεις ?κράτη; (αριστοκρατικό, ολιγαρχικό, τυραννικό)
ΣΠΑΡΤΗ
1) Σε ποιες κοινωνικές τάξεις ήταν χωρισμένοι οι κάτοικοι του σπαρτιατικού κράτους, ποια τα δικαιώματα και ποιες οι υποχρεώσεις της καθεμιάς;
2) Ποια τα όργανα πολιτείας του σπαρτιατικού πολιτεύματος;
4) Τι περιελάμβανε η αγωγή των νέων στη Σπάρτη και σε τι αποσκοπούσε;
ΑΘΗΝΑ: ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΑ
Να προσδιορίσετε τους όρους <<Κυλώνειο άγος>>, <<Δρακόντιοι νόμοι>>
. ΑΘΗΝΑ:ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
1) Τι ήταν η Σεισάχθεια και ποιους νόμους περιλάμβανε ;
2) Πώς χώρισε ο Κλεισθένης τους πολίτες της Αθήνας και γιατί;
3) Να δικαιολογήσετε με επιχειρήματα την άποψη ότι ο Κλεισθένης υπήρξε ο θεμελιωτής της αθηναϊκής δημοκρατίας.
4) Τι γνωρίζετε για το νόμο του οστρακισμού;(πηγή σελ. 53)
ΠΕΡΣΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ: ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΙ ΣΥΓΚΡΟΥΟΝΤΑΙ
1) Ποια ήταν τα αίτια και ποια η αφορμή (πρόφαση) των περσικών πολέμων;
2) Πού οφείλεται η νίκη των Ελλήνων στο Μαραθώνα και ποια η σημασία της νίκης αυτής;
3) Ποια σημασία είχε, για τους ίδιους τους Έλληνες και για την Ευρώπη, η νίκη κατά των Περσών;;
ΤΕΧΝΗ
1)  Ποιοι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί διαμορφώνονται κατά τα αρχαϊκά χρόνια, ποια τα χαρακτηριστικά τους και ποια τα μέρη ενός ελληνικού ναού; 
2) Να δώσετε πληροφορίες για τα εξής: α) κούροι-κόρες,  β) μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία .
ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ (479-431π.Χ.)
Η ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΔΗΛΟΥ-Η ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΟΡΓΑΝΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΪΚΗΣ ΗΓΕΜΟΝΙΑΣ
1) Πότε και για ποιο λόγο συστάθηκε η συμμαχία της Δήλου; Ποιος ο τρόπος λειτουργίας της κατά τα χρόνια του Αριστείδη;
2) Με ποια συνθήκη ειρήνης τερματίζονται οι ελληνοπερσικοί πόλεμοι,  ποιο το περιεχόμενό της και ποια η σημασία της;
ΤΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ  ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΣΤΑΘΕΡΟΠΟΙΕΙΤΑΙ-Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ
Ποια ήταν τα μέτρα του Περικλή που έδωσαν περισσότερο δημοκρατικό χαρακτήρα στο πολίτευμα της Αθήνας;
Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΟΣ.ΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ
1) Σε τι συνίσταται η αθηναϊκή δημοκρατία και ποιοι οι κυριότεροι θεσμοί της;
2) Ποιο ήταν το κυρίαρχο σώμα του αθηναϊκού πολιτεύματος στα χρόνια του Περικλή; Ποιες οι αρμοδιότητές του;
3) Τι γνωρίζετε για την Ηλιαία;
4) Τι ήταν οι λειτουργίες και ποιες οι κυριότερες στην αρχαία Αθήνα;
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΗΣ-Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΚΑΙ Η ΕΡΓΑΣΙΑ-Η ΑΘΗΝΑ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ
α) Ποιος ο στόχος της εκπαίδευσης στην αρχαία Αθήνα; Ποιοι αναλάμβαναν την εκπαίδευση των παιδιών στην αρχαία Αθήνα;    
ΗΓΕΜΟΝΙΚΟΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΚΑΜΨΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΟΛΕΩΝ
1) Ποια τα αίτια και ποιες οι αφορμές του πελοποννησιακού πολέμου;
2) Πόσα χρόνια διήρκησε και σε ποιες φάσεις διακρίνεται;
3) Πότε και πώς τελειώνει ο πελοποννησιακός πόλεμος; Ποιοι είναι οι όροι της ειρήνης που τον σφραγίζουν και ποια η σημασία τους;
4) Ποιες οι επιπτώσεις του πελοποννησιακού πολέμου;

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
1) Ποιες μάχες έκριναν την εκστρατεία του Μ. Αλεξάνδρου;
2) Πώς διοίκησε το πολυεθνικό του κράτος;
3) Ποια η σημασία της ίδρυσης νέων πόλεων;
4) Με ποιους τρόπους επιδίωξε την ανάμειξη των πληθυσμών σε ένα αρμονικό σύνολο;
5) Με ποιους τρόπους προσπάθησε ο Αλέξανδρος να μεταλαμπαδεύσει το ελληνικό πνεύμα στην Ασία;
6) Ποια μέτρα πήρε για την οικονομική ανάπτυξη της αυτοκρατορίας;
7) Ποια ήταν τελικά τα επιτεύγματα του Αλεξάνδρου που του έδωσαν την προσωνυμία «Μέγας»;